Divadýlko na dlaniDivadýlko na dlani
O nás
Novinky
Program
Repertoir
Soubor
Studio
Fotoalbum
Videoalbum
Kudy k nám
Partneři
Kontakty
Blog
Divadelní nepravidelný občasník
Facebook
Krajská přehlídka Popelka na dlani
Prodej vstupenek online
novinky

Weissův Filmograf: Promiňte, omyl!

 2. 2. 2011 |  Martin Weiss
Foto
Jiřina Šejbalová ve filmu J. Weisse Promiňte, omyl!
Nejen divadlem živ je člověk. Potažmo divák. Martin Weiss pro Vás bude počínaje tímto článkem připravovat lahůdky ze světa filmu. Myslíme, že se máte na co těšit. Poprvé svůj hledáček zaměřil na režiséra Jiřího Weisse.

Režisér Jiří Weiss (1913-2004), tvůrce uznávaných filmů Vlčí jáma (1957) nebo Romeo, Julie a tma (1959), se v 60. letech věnoval také televizní režii. Před svou emigrací do západního Německa a posléze do USA natočil v Československu dva televizní filmy: Promiňte, omyl! a Spravedlnost pro Selvina (1968), z nichž oba vřele doporučuji nejen pro úchvatné herecké výkony, ale i originalitu zpracování a chytrou zápletku.

Děj Promiňte, omyl! je prostý – Mrs. Stevenson (Jiřina Šejbalová), postarší Newyorčanka upoutaná již 12 let na kolečkové křeslo, se celý večer pokouší dovolat svému muži do kanceláře. Kvůli chybě telefonní operátorky vyslechne rozhovor dvou mužů, kteří se chystají ten samý večer zabít na zakázku nějakou ženu. Čin má být vykonán ve čtvrt na dvanáct, až bude kolem jejího bytu projíždět nadzemka a policejní hlídka v 2nd avenue půjde jako obyčejně na pivo. Mrs. Stevenson se pokouší nejprve s pomocí operátorky, později telefonátem s policií, vraždě zabránit. Všichni jsou však laxní a schovávají se za svá pravidla a rozkazy. S ubíhajícími minutami si Mrs. Stevenson uvědomuje, že možná není jen pasivním členem dění, ale že možná i jí, v jejím prázdném bytě nedaleko 2nd avenue a železničního mostu může hrozit nebezpečí.

Film má několik velkých předností. Tou první je bezpochyby herecká kvalita Jiřiny Šejbalové, jediné herečky tohoto snímku, jež povyšuje komorní hereckou etudu na skvostné psychologické drama. Tou druhou je formální zpracování, jež se aktivně podílí na budování napětí. Zejména kamera Bedřicha Baťky (např. také Markéta Lazarová) se svými velkými detaily tváře herečky a akcentem pocitů strachu a izolace stojí za vyzdvihnutí. Podobně je tomu v případě střihu. Snímek nevyužívá jako obyčejně filmovou zkratku a tak se čas divácký rovná času diegetickému (= filmovému). Divák vtahovaný do obrazu a zvuků projíždějícího vlaku či drnčícího telefonu se děsí stejně jako Mrs. Stevenson.

Weiss ponechal děj situovaný do New Yorku, velkého anonymního města, a příběh o vraždě, které by bylo možné předejít, pokud by se lidé nestarali jen o sebe samé, tak můžeme chápat jako kritiku moderní společnosti.
Další články autora:
23.03.2016 Bylo nás pět je doporučeno na národní přehlídku ve Volyni
19.02.2016 Petr Matoušek: Celou partu z Bylo nás pět jsem měl obsazenou jedna dvě
20.05.2015 Pod kilty trenky nepatří, přivezlo Divadýlko doporučení díky tomu?
22.03.2015 Divadýlko na přehlídce v Rakovníku opět nezklamalo
23.01.2015 Soubor se představuje: Kristýna Řepová
23.01.2015 Soubor jásá: Zkoušíme Bylo nás pět
23.01.2015 Prasátko smrti
12.11.2014 Noc divadel v Divadýlku na dlani: program potrvá do třetí hodiny ranní
23.10.2014 Soubor se představuje: Kateřina Límanová
23.10.2014 Natřikrát zlomená Klára
zpět
  
Hledáme

herečky
herce
režiséry
zvukaře
osvětlovače
švadleny

kontaktujete nás na telefonním čísle
739 017 581
nebo napište:
infodivadylko-nadlani.cz

© Divadýlko na dlani 1998 - 2024 | Webmaster